20 marca 2018 22:38 | Aktualności
Pierwszymi i najbardziej znaczącymi osobami, które mają wpływ na kształtowanie się poczucia własnej wartości w dziecku są jego rodzice.
Wsparcie stanowią osoby bliskie dziecku, a także nauczyciele. Szkoła dla wielu dzieci staje się „drugą szansą” na ukształtowanie się w nich zdrowego poczucia własnej wartości.
Czynnikami osobowościowymi, zwiększającym ryzyko uzależnień są: brak stabilności emocjonalnej, objawy neurotyczne, poczucie zagrożenia, brak zdolności do wysiłku i umiejętności rozwiązywania problemów, niski poziom tolerancji na frustrację, obniżone poczucie własnej wartości, silną potrzebę samorealizacji, niski poziom uspołecznienia i odpowiedzialności, obniżony poziom wartości i sensu życia, poszukiwanie wolności, zaspakajanie potrzeb poznawczych, kryzysy egzystencjonalne, reakcje ucieczkowe.
ABY ZMNIEJSZYĆ RYZYKO UZALEŻNIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY, PODEJMUJĄC DZIAŁANIA W TYM ZAKRESIE, NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA NASTĘPUJĄCE CZYNNIKI:
Poczucie własnej wartości ma umocnić młodego człowieka, pomóc w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji i chronić dziecko, gdy zaczyna odkrywać świat.
PODSTAWOWE DZIAŁANIA:
Wspieranie budowy poczucia własnej wartości.
Nauka samooceny, doskonalenie umiejętności pozytywnego myślenia.
Wspieranie pozytywnych wyborów życiowych dzieci i młodzieży.
Ograniczanie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych.
Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych w zakresie nowoczesnej edukacji prozdrowotnej (alkohol, papierosy, dopalacze, narkotyki) poprzez prowadzenie zajęć profilaktycznych, spotkań, konkursów.
Dorota Borowska