08 maja 2013 00:06 | Aktualności
Dnia 23 kwietnia 2013 roku przeprowadziłam dla Pani dyrektor, Pana wójta oraz rodziców uczniów klasy IV lekcję matematyki z wykorzystaniem różnych środków i narzędzi TIK i innych pomocy dydaktycznych.
Lekcja była poświęcona przede wszytkim przedstawieniu zastosowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania-uczenia się, w tym przypadku matematyki.
Temat zajęć opracowałam jako prezentację multimedialną, która została przedstawiona uczniom na początku lekcji. Do tego posłużył mi ekran+projektor multimedialny zamontowany w klasie. W kolejnym kroku wyświetliłam ćwiczenia z multibooka do wspólnego uzupełnienia. Później za pomocą oprogramowania eKlasa przesłałam na uczniowskie laptopy ćwiczenia interaktywne do samodzielnego wykonania; program od razu weryfikował poprawność wpisywanych rozwiązań. Podobnie zbiorowo rozwiązywaliśmy ćwiczenia interaktywne na platformie GWO – Matlandia 4. Na koniec wysłałam każdemu uczniowi ankietę ewaluacyjną i za pomocą oprogramowania zebrałam wypełnioną uzyskując w ten sposób informacje zwrotną nt. formy przeprowadzonych zajęć i zrozumienia tematu lekcji.
Reasumując powyższe działania można stwierdzić, że prowadząc tego typu lekcje, nauczyciel jest nadawcą, który za pomocą wyżej wymienionych mediów (pośredników) komunikuje sie z odbiorcą tj. uczniami. Zgodnie z obowiazujacą podstawą programową ma to na celu przygotować młodego człowieka do świadomego i krytycznego odbioru mediów, a także do posługiwania się nimi jako narzędziami rozwoju intelektualnego oraz do samodzielnego życia w społeczeństwie informacyjnym.
Jako nauczyciel matematyki i informatyki, a także wychowawca bardzo często wykorzystuję TIK w swojej pracy dydaktycznej. Z własnego doświadczenia wiem, iż technologia informacyjno-komunikacyjna korzystnie wpływa na atrakcyjność zajęć, przyspiesza i ułatwia proces zapamiętywania, co wiąże się z lepszymi efektami w nauczaniu, co ważne dostarcza uczniom wiedzy w łatwy i przyjemny sposób, ponadto kształtuje wyobraźnię, rozwija logiczne myślenia i uczy spostrzegawczości.
mgr Monika Bąbrych