Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Popowie
https://popowsp.pl

12 listopada 2018 21:23 | Aktualnosci przedszkolne

List do rodziców, tydzień X- grupa PUCHATKI

Tydzień 10. Listopadowe wspomnienia

 

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o rodzinie. Dzieci przypominały sobie lub dopiero poznawały słowa: mama, tata, babcia, dziadek, siostra, brat, syn, córka, wnuk, wnuczka, ciocia, wujek, prababcia, pradziadek, prawnuk, prawnuczka. Określały stosunki łączące członków rodziny (dziadkowie są rodzicami rodziców). Opowiadały o członkach swojej rodziny: pokazywały ich na zdjęciach i wymieniały imiona. Tworzyły ramkę do rodzinnego zdjęcia. Poznały piosenkę Rodzinka na 102 (sł. J. Hilchen, muz. E. Jakubowska) i słuchały fragmentu wiersza T. Fiutowskiej Kim jestem?.

Dzieci uczyły się opowiadać, jak wyglądają mama i tata, co lubią robić i jaki zawód wykonuje obecnie każde z nich. Dowiedziały się, co oznacza słowo zawód, bawiły się w odgadywanie nazw zawodów na podstawie rekwizytów i charakterystycznych elementów ubioru. W związku z rozmową o rodzeństwie uczyliśmy się posługiwać określeniami: wysoki, niski, wyższy, niższy. Poznaliśmy zabawy Chodzi lisek koło drogi, Rodzinka i Moje ręce, wyliczanki Entliczek, pentliczek oraz Pan Majewski miał trzy pieski. Tworzyliśmy galerię rodzinną. Zachęcaliśmy dzieci do rodzinnych rozmów na temat dzieciństwa rodziców i dziadków, ich ulubionych zabaw i zabawek – zachęcamy również Was, drodzy Rodzice – do opowieści. Jeśli to możliwe, nauczcie dziecko zabawa, które sami kiedyś lubiliście. To będzie dobra okazja do umocnienia więzi w rodzinie.

Jeśli w domu jest więcej niż jedno dziecko, między rodzeństwem występują konflikty. Dla rodziców może to być trudne i denerwujące, jednak pocieszający jest fakt, że posiadanie brata czy siostry sprzyja rozwojowi społecznemu. Dzieci uczą się w ten sposób życia z innymi ludźmi, rozwiązywania konfliktów, dyskusji, stawiania na swoim i ustępowania, znajdowania kompromisów. Mogą doświadczać porażki, ale z drugiej strony wzajemnego wsparcia w trudnych chwilach. Nie wszystkie spory między rodzeństwem powinny być rozwiązywane przy wsparciu rodziców – brak interwencji daje przestrzeń do samodzielnego wypracowania porozumienia. Jednak kiedy dzieci nie potrafią dojść do zgody, a zamiast tego zaczynają się bić, szczypać, wrzeszczeć, należy je rozdzielić i uspokoić. Jeśli kłócą się o zabawkę, czasem dobrze jest ją skonfiskować do momentu pogodzenia się i przeprosin. Potem warto wytłumaczyć, że agresja nie jest pomocna i pokazać inne sposoby na rozwiązanie konfliktu. O tym, co się wydarzyło, można porozmawiać z każdym dzieckiem na osobności. Najczęściej lepiej nie stawać po stronie jednego z nich, ale zachować neutralność – faworyzowanie może prowadzić do spotęgowania zazdrości. Trzeba jednak pamiętać, że każda sytuacja jest inna, więc chociaż bardzo ważne jest stosowanie spójnych zasad, postępowanie, które raz okazało się słuszne, innym razem może nie przynieść oczekiwanych skutków.

W tym tygodniu przygotowywaliśmy się do obchodów 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Zgodnie z planem projektu „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” zaprezentowaliśmy piosenkę „Co to jest niepodległość?”, oraz upiekliśmy wspólnie ciasto- misie niepodległościowe.

Zdjęcia: