09 grudnia 2018 22:32 | Aktualnosci przedszkolne
Tydzień 13. Grudniowe życzenia
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu maluchy przypominały sobie, kim jest Święty Mikołaj i co to są mikołajki. Śpiewały piosenkę Co przyniesie Mikołaj i Mikołaju, Mikołaju, słuchały wierszy Prezent dla Mikołaja D. Gellner oraz List do Mikołaja W. Szwajkowskiego, Grudzień, a także opowiadania o marzeniu Toli. Mówiły o tym, co chciałyby dostać od Mikołaja i „pisały” do niego list w formie rysunku ozdobionego serduszkami. Wspólnie wykonały dla niego prezent – obraz przedstawiający Mikołaja zrobiony techniką mieszaną. Miały okazję spotkać się z Mikołajem, dostać od niego prezenty i zaśpiewać mu piosenkę.
Puchatki nauczyły się korzystać z Kalendarza adwentowego, oraz zapaliły świeczkę w pierwszym adwentowym domku. W ten sposób dzieci będą mogły bardziej zaobserwować upływający czas. Dzieci zrobiły kartki świąteczne, które rozdadzą przechodniom podczas spaceru. Te zajęcia będą miały na celu kształtowanie poczucia empatii i troski, oraz zachęcanie do działania na rzecz innych. Maluchy poznały zabawę paluszkową Pięć małpek i słuchały wierszy Zwierzę z marzeń A. Frączek (fragment) i Przyjaciel ze schroniska L. Łącz. Ćwiczyły używanie określeń: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy, porządkowanie obiektów, układając z nich sekwencje rosnące i malejące, oraz porównywanie kształtów i łączenie w pary. Uczyły się opowiadać historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń. Przypominały sobie, czym jest radość i smutek. Puchatki wspólnie z rodzicami i pozostałymi przedszkolakami wzięły czynny udział w Warsztatach bożonarodzeniowych.
Większość 3- i 4-letnich dzieci ma wymyślonych przyjaciół. Mogą to być różne postacie, na przykład ludzie, zwierzęta czy krasnoludki. Dzięki temu u dziecka rozwija się wyobraźnia i uczy się ono oddzielać rzeczywistość od fikcji. W swoich fantazjach ma możliwość próbować być kimś innym, niż jest, odkrywać, kim chciałoby być. Rodzice mogą się czuć odrzuceni, jeśli syn lub córka nie chce ich dopuścić do swojej krainy wyobraźni i może ich czasem niepokoić uciekanie dziecka od realnego życia. Nie ma powodów do niepokoju, jeżeli maluch potrafi porzucić świat fantazji i przyłączyć się do zabawy z rówieśnikami. Jeśli jednak wymyśleni przyjaciele stają się pretekstem do izolowania się od kolegów i koleżanek, rodzice powinni zareagować: zapewnić malucha, że on i jego przyjaciele są ważni i kochani, spokojnie wytłumaczyć, że dobrze by było, gdyby bawił się również z rzeczywistymi dziećmi, i pomóc mu, jeśli ma trudności z nawiązywaniem relacji, na przykład zapraszając inne dzieci do domu. Można też zachęcić do współdzielenia wymyślonego świata z rzeczywistym kolegą. Jeśli dorośli zaakceptują taką zabawę dziecka, być może czasem zostaną do niej zaproszeni i wtedy ważne jest, aby skorzystali z tej możliwości – nie warto jednak, aby próbowali dołączyć się na siłę. Niestety oglądanie filmów wpływa negatywnie na rozwój fantazji. Dlatego dobrze jest zachować umiar w korzystaniu przez dziecko z komputera czy tabletu. Często pokazanie maluchowi bajki jest łatwiejsze niż znalezienie mu innego spokojnego zajęcia, jednak podjęcie tego wysiłku wpłynie pozytywnie na jego rozwój.