Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Popowie
https://popowsp.pl

28 stycznia 2019 13:30 | Aktualnosci przedszkolne

List do rodziców 17 tydzień- PUCHATKI

Tydzień 17. Witamy Nowy Rok

 

Drodzy Rodzice!

W pierwszym tygodniu stycznia rozmawialiśmy o czterech porach roku. Dzieci ćwiczyły odróżnianie ubiorów zimowych od letnich, określając je słowami zimne i ciepłe. Poznawały nazwy ubrań zimowych i dopasowywały je do odpowiednich części ciała, powtarzając ich nazwy. Przypominały sobie kolejność wkładania poszczególnych części garderoby, używając słów najpierw, potem, na końcu.

Wspólnie obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie (zimno, śnieg, brak liści na drzewach) i mówiliśmy o tym, że jest to związane z porą roku. Dzieci zapoznały się z nazwami wiosennych kwiatów i cechami charakterystycznymi wiosny, malowały gąbką i palcami wiosenną łąkę, tańczyły z kolorowymi chustami do wiosennej muzyki. Przypomniały sobie nazwy darów jesieni, rozmawiały o nich i próbowały jesiennych przetworów. Dowiedziały się, jak wygląda jesienny krajobraz.

Maluchy poznały wiersze Ola się ubiera P. Siewiery-Kozłowskiej i Roczek Cz. Janczarskiego oraz zabawę Bawimy się w zielone. Uczyły się posługiwać nazwami kolorów podstawowych i pochodnych, zgadując najpierw, w jaki sposób można otrzymać kolor zielony, jeśli ma się do dyspozycji żółty, niebieski i czerwony. Nabywały umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku oraz ćwiczyły łączenie elementów charakterystycznych z konkretną porą roku.

Dziecko, jak każdy człowiek, potrzebuje miłości. Można ją okazywać na wiele sposobów. Warto jest obserwować dziecko, żeby zobaczyć, w jaki sposób okazywać mu ją tak, by czuło się naprawdę kochane. Można to wywnioskować zarówno z jego reakcji (co sprawia mu przyjemność, o co prosi, o czym mówi), jak i ze sposobu, w jaki okazuje swoje uczucia innym. Najczęściej ludzie okazują miłość na różne sposoby, jednak niektóre z nich są dla nich bliższe – bardziej zrozumiałe, wywołujące silniejsze, przyjemne emocje. Dr Gary Chapman wyodrębnił pięć podstawowych języków miłości[1]. Można je zaobserwować już u maluszka: wspólnie spędzany czas (dziecko najbardziej lubi po prostu bawić się z mamą i tatą), dotyk (chętnie się przytula), drobne przysługi (cieszy się, kiedy mu się pomaga, lub stara się pomagać rodzicom), wyrażenia afirmatywne (przyjemność sprawiają miłe słowa, które słyszy od najbliższych, np. że jest kochane, czy pieszczotliwe określenia, jakimi się do niego zwracają: gwiazdeczko, kropeczko, kwiatuszku – sam używa takich słów w stosunku do najbliższych), otrzymywanie i dawanie prezentów (bardzo cieszy się z prezentów, choćby maleńkich, pozornie nic nieznaczących, lub sam często przynosi mamie czy tacie patyczki, kamyczki, kwiatuszki). Zaobserwowanie, który z języków miłości dominuje u dziecka, może być pomocne w budowaniu z nim więzi i zaprocentuje w jego późniejszym życiu – dzięki relacjom z rodzicami opartym na miłości i poczuciu bezpieczeństwa łatwiej mu będzie budować własne relacje z rówieśnikami w dzieciństwie i w życiu dorosłym.



[1] Gary Chapman, 5 języków miłości, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2014.

Zdjęcia: