Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Popowie
https://popowsp.pl

28 stycznia 2019 14:02 | Aktualnosci przedszkolne

List do rodziców 19 tydzień- PUCHATKI

Tydzień 19. Kim będę, gdy dorosnę

 

Drodzy Rodzice!

Dzieci rozwijają się w różnym tempie i mają różne upodobania. Zdarzają się maluchy, które uwielbiają rysować i trzymają prawidłowo kredkę niedługo po skończeniu drugiego roku życia, inne robią to niechętnie i przyswajają tę umiejętność później, za to na przykład świetnie budują z klocków. Rozwój w dziedzinie rysowania przebiega jednak na ogół podobnie u wszystkich dzieci. Najczęściej maluchy potrafią narysować zamknięte koło między drugim a trzecim rokiem życia. Około trzeciego roku życia postać człowieka jest rysowana w formie głowonoga – bezpośrednio z głowy (zwykle z oczami i ustami, czasem z nosem) wyrastają nogi, później jest to głowotułów, często z malutkimi lub płetwiastymi nogami, zwykle bez rąk. Niektóre dzieci tworzą postać w inny sposób: najpierw rysują krzyż, potem pogrubiają górną część (głowa) i boczne (dłonie), a na dole rysują dwie miotełki (stopy). Kiedy dzieci nie potrafią jeszcze przedstawić ruchu na obrazku, zdarza się, że chcąc narysować biegnącego człowieka, zaczynają to robić szybciej i komentują, co się dzieje na obrazku.

Dzieci poniżej czwartego roku życia niekoniecznie wybierają kolory do rysowania zgodnie ze swoimi upodobaniami, ale preferują takie, które dobrze widać na kartce, dlatego nie trzeba się przejmować, jeśli na przykład maluch często tworzy czarne obrazki.. Między trzecim a piątym rokiem życia w rysunkach pojawiają się krzyżyki, kółka, prostokąty, kwadraty.

Zdarza się, że dzieci raz biorą kredkę czy nożyczki do jednej ręki, a innym razem do drugiej – praworęczność wykształca się najczęściej około drugiego, trzeciego roku życia, a leworęczność około trzeciego, czwartego roku życia, jednak dominacja prawej lub lewej strony powinna się ostatecznie ustabilizować dopiero w wieku sześciu, siedmiu lat. Żeby zachęcić dziecko do rysowania, najlepiej pozostawić mu swobodę, nie podawać szczegółowego tematu, ani nie pokazywać wzoru. Warto zapytać, co znajduje się na rysunku i uważnie wysłuchać odpowiedzi (czasem dzieci mogą zmieniać zdanie w tej kwestii).

W tym tygodniu dzieci zapoznawały się z pracą kucharza, krawca, malarza i murarza. Poprzez różnego rodzaju aktywności dowiedziały się, na czym polegają ich zadania i jakich narzędzi używają. Jako kucharze – lepiły pierożki, kuleczki i wałeczki z masy solnej, grały na instrumentach z akcesoriów kuchennych. Jako malarze – malowały pędzelkami i wałkami. Uczyły się odróżniać malarza pokojowego od artysty malarza. Jako krawcy – porównywały długość poprzez odmierzanie (posługując się pojęciami dłuższy i krótszy) i przewlekały sznurki przez dziurki. Jako murarze – robiły cegły z gipsu, tworzyły budowle z różnego rodzaju klocków i materiałów codziennego użytku, uczyły się odwzorowywać to, co zbudował nauczyciel i bawiły się w murarza. Poznały piosenkę Pomaluję cały świat (muz. B. Kolago, sł. E. Zawistowska) i wiersze: Kucharz D. Strzemińskiej-Więckowiak, Krawiec i Murarz Z. Dmitrocy oraz Wszyscy dla wszystkich J. Tuwima. Rozwiązywały zagadki i naśladowały osoby wykonujące odgadnięty zawód: aktor, weterynarz, sprzedawca, strażak, policjant, krawiec.

Zdjęcia: