"Bądź sobą, szukaj własnej drogi" Janusz Korczak

Pozytywna dyscyplina

POZYTYWNA DYSCYPLINA

JAKO SKUTECZNA METODA WYCHOWAWCZA

Co to za metoda i dlaczego warto ją stosować?

 Nazwa metody składa się z dwóch członów i każdy z nich jest tak samo ważny – jeden bez drugiego nie funkcjonuje:

  • słowo  „dyscyplina” odnosi się do uporządkowania oraz jasno określonych i przyjętych przez wszystkich zasad i reguł,
  • przymiotnik „pozytywna” przypomina o tym, że podstawą wychowania są miłość i szacunek do siebie oraz do innych.

Pozytywna Dyscyplina funkcjonuje w oparciu o pięć podstawowych zasad.

Zasada 1: Przynależność i znaczenie to podstawa

Główną motywacją wszystkich ludzi jest potrzeba przynależności oraz poczucia znaczenia, czyli tak naprawdę potrzeba miłości. Przede wszystkim jesteśmy istotami społecznymi, stąd wszelkie nasze zachowania (nawet nieodpowiednie) są  ukierunkowane na uzyskanie akceptacji społecznej i uwagi.

Jeśli na bieżąco będziemy zaspokajać te dwie podstawowe potrzeby dziecka, okaże się, że wiele zachowań, które nas niepokoją lub są nieodpowiednie, po prostu zniknie.  Dziecko potrzebuje nieustannie czuć, słyszeć, widzieć, że jest dla nas ważne. Z jego perspektywy to, że wczoraj rodzice mięli dla niego czas i okazywali miłość, a dzisiaj krzyczą i są zdenerwowani może oznaczać stan zagrożenia, któremu należy przeciwdziałać (często nieświadomie) np. nieodpowiednim zachowaniem, żeby zwrócić na siebie uwagę oraz ponownie poczuć przynależność i miłość („jestem ważny i kochany”).

Zasada 2: Uprzejmość i stanowczość zawsze idą w parze

Uprzejmość to wyraz szacunku dla dziecka, natomiast stanowczość, to wyraz szacunku dla siebie oraz umiejętność dostosowania się do wymogów sytuacji.

Uprzejmość w dużej mierze polega po prostu na wyrażeniu zrozumienia dla uczuć dziecka i byciu empatycznym.  Uprzejmość bez stanowczości prowadzi do nadmiernej pobłażliwości, natomiast bycie stanowczym pozbawione uprzejmości niszczy więzi, relacje między rodzicami i dziećmi. Postępujemy więc wobec dziecka uprzejmie  i stanowczo (jednocześnie).

 

Zasada 3: Myślimy długofalowo

Pozytywna Dyscyplina bierze pod uwagę to, co dziecko czuje oraz myśli tu i teraz, jakie decyzje o sobie i o otaczającym je świecie podejmuje; jak mogą one wpłynąć na jego przyszłość.

W relacjach z dziećmi często działamy mechanicznie, powielamy wzorce, które stosowali nasi rodzice (często nieświadomie) i nie zastanawiamy się, jak przełoży się to na psychikę dziecka - co będzie myślało o sobie, o innych, o świecie, jakie będzie mieć poczucie wartości i „sprawstwa”(poczucie „ja mogę”, „ja potrafię).

 

Zasada 4: Już dziś uczymy dzieci ważnych umiejętności społecznych i życiowych    (aby poradziły sobie dobrze też w życiu dorosłym)

My, ludzie jesteśmy istotami społecznymi, funkcjonujemy w mniejszych lub większych grupach, dlatego tak ważne jest, by dzieci posiadały umiejętności, które to funkcjonowanie uczynią skutecznym, pożytecznym i przyjemnym. Pozytywna Dyscyplina pomaga dzieciom wzrastać w szacunku do siebie i do innych, pozwala im nabywać umiejętności rozwiązywania problemów, współpracy, słuchania potrzeb innych osób i komunikowania własnych, bycia pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i innych społecznościach oraz uczy, jak bardzo ważne jest, by każdy miał wkład we wspólne dobro.

Zasada 5: Zapraszamy dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne

Każdy z nas jest inny, niepowtarzalny i wyjątkowy. Jako rodzice, chcemy, żeby nasze dzieci umiały podejmować dobre i mądre decyzje. Pozytywna Dyscyplina zachęca dzieci do budowania swojej siły i autonomii oraz do ich konstruktywnego i twórczego wykorzystania. 

             Artykuł napisany na podstawie informacji zaczerpniętych ze strony tatento.pl

W naszym kraju ukazało się kilka książek Jane Nelsen dotyczących Pozytywnej Dyscypliny:

  • „Pozytywna Dyscyplina”
  • „Pozytywna Dyscyplina. Pierwsze trzy lata życia”
  • „Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”
  • „Pozytywna Dyscyplina dla nastolatków”
  • „52 Karty Narzędzi (technik) Pozytywnej Dyscypliny”
  • „Pozytywna Dyscyplina w klasie” – książka dla nauczycieli

 

Wydane też zostały inne pomocnicze materiały Pozytywnej Dyscypliny. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, są też organizowane szkolenia dla rodziców i nauczycieli (również online) przez certyfikowanych trenerów, którzy są też rodzicami i sprawdzili skuteczność metod Pozytywnej Dyscypliny na własnych dzieciach.

Chciałabym Państwu zaproponować bardzo dobrą stronę internetową poświęconą  Pozytywnej Dyscyplinie, nagrywaną przez certyfikowane trenerki tej metody, prowadzące szkolenia dla rodziców i nauczycieli, które doświadczenie w tej metodzie zdobywały również w wychowaniu swoich dzieci https://www.youtube.com/channel/UCvx8jaOPJqhR7dJPwAGBjkg

Rodzice starszych dzieci proszę,  aby się nie zniechęcać - czasem pierwszym filmikiem, jaki automatycznie się otworzy, będzie nagranie adresowane dla rodziców przedszkolaków, kiedy jednak Państwo obejrzą lub wyłączą ten filmik, zobaczą mnóstwo materiałów filmowych dotyczących wychowania dzieci w różnym wieku – od  przedszkolaka do nastolatka.

Na tej stronie znajdują się następujące cykle filmików:

  • Ogarnij przedszkolaka
  • Jak to u mnie działa – opowiadają edukatorzy Pozytywnej Dyscypliny
  • Pogotowie rodzicielskie
  • Karty technik pozytywnej dyscypliny
  • Webinary
  • Pytania i odpowiedzi

Zapraszam do zapoznania się z materiałami.

                                                                             opracowała Bożena Walisiewicz