10 października 2021 23:56 | Aktualności
We wtorek, 5 października 2021 roku, miała miejsce nietypowa i wyjątkowo oryginalna lekcja języka polskiego. Siódmoklasiści mieli za zadanie zaprezentować na forum klasy swoje przemówienia, ale nie jak zwykle, w sali lekcyjnej, tylko w sali teatralnej.
Uczniowie musieli uzasadnić swoją opinię na temat książki pt. “Mały Książę” i udowodnić za pomocą przywołanych argumentów, że warto ją przeczytać. Zadanie nie było łatwe, bo żeby odczytać przesłanie tego utworu, trzeba właściwie zinterpretować symbole użyte przez autora. Powiastka filozoficzna Antoine’a de Saint-Exupèry’ego mówi o miłości, przyjaźni, ludzkich postawach i schematach, którym ulegamy. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że „Małego Księcia” nie tylko warto przeczytać, ale nawet trzeba, by być lepszym człowiekiem i poznać receptę na dobre życie.
To była wspaniała lekcja retoryki, bo uczniowie musieli wykazać się dobrą znajomością treści i problematyki lektury, dobrać właściwe słownictwo i środki retoryczne oraz zadbać o emisję głosu, gestykulację i odpowiednią intonację, żeby jasno wyrazić swoje myśli i jak najbardziej zainteresować odbiorców swoją mową. Jednym z największych wyzwań dla uczniów stojących przy mównicy okazało się pokonanie tremy i zachowanie spokoju. Oratorstwo, czyli sztuka przemawiania jest niewątpliwie cenną umiejętnością, która przyda się w codziennym życiu, tak jak i pokonywanie lęku przed wystąpieniami publicznymi i prezentowaniem swojego zdania.
Zuzanna Wróbel, uczennica klasy VII