"Bądź sobą, szukaj własnej drogi" Janusz Korczak

Archiwum - Aktualności

20 marca 2018 22:38

Myślę trzeźwo !

Pierwszymi i najbardziej znaczącymi osobami, które mają wpływ na kształtowanie się poczucia własnej wartości w dziecku są jego rodzice.

Wsparcie stanowią osoby bliskie dziecku, a także nauczyciele. Szkoła dla wielu dzieci staje się „drugą szansą” na ukształtowanie się w nich zdrowego poczucia własnej wartości.

Czynnikami osobowościowymi, zwiększającym ryzyko uzależnień są: brak stabilności emocjonalnej, objawy neurotyczne, poczucie zagrożenia, brak zdolności do wysiłku i umiejętności rozwiązywania problemów, niski poziom tolerancji na frustrację, obniżone poczucie własnej wartości, silną potrzebę samorealizacji, niski poziom uspołecznienia i odpowiedzialności, obniżony poziom wartości i sensu życia, poszukiwanie wolności, zaspakajanie potrzeb poznawczych, kryzysy egzystencjonalne, reakcje ucieczkowe.

ABY ZMNIEJSZYĆ RYZYKO UZALEŻNIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY, PODEJMUJĄC DZIAŁANIA W TYM ZAKRESIE, NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA NASTĘPUJĄCE CZYNNIKI:

  • niedojrzałość emocjonalna - niska samoocena, wynikająca z doświadczeń dzieciństwa i młodości (fizyczne, seksualne i emocjonalne nadużycia); zaniedbywania ze strony opiekunów; trudności szkolne, lęki społeczne oraz poczucie winy związane z niemożnością sprostania wymaganiom własnym i innych osób;
  • brak odporności na stres i cierpienie – osoby, które od wczesnego dzieciństwa podlegały stałemu przeciążeniu stresem nie wytworzyły konstruktywnych form radzenia sobie z napięciem psychicznym;
  • negatywne przekonania na swój temat – odbieranie informacji o nas samych w krzywym zwierciadle od rodziców, opiekunów i wychowawców;
  • niedostatek umiejętności interpersonalnych – poczucie samotności i wyobcowania.

 

Poczucie własnej wartości ma umocnić młodego człowieka, pomóc w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji i chronić dziecko, gdy zaczyna odkrywać świat.

PODSTAWOWE DZIAŁANIA:

Wspieranie budowy poczucia własnej wartości.

Nauka samooceny, doskonalenie umiejętności pozytywnego myślenia.

Wspieranie pozytywnych wyborów życiowych dzieci i młodzieży.

Ograniczanie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych.

Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych w zakresie nowoczesnej edukacji prozdrowotnej (alkohol, papierosy, dopalacze, narkotyki) poprzez prowadzenie zajęć profilaktycznych, spotkań, konkursów.

 

Dorota Borowska

Przeczytano: 589 razy. Wydrukuj|Do góry